Защита на потребителя при дефектна стока

Според правилата на ЕС търговецът трябва да извърши поправка или замяна, да намали цената или да възстанови заплатената сума, ако се окаже, че купените от вас стоки са дефектни или не изглеждат и не работят по начина, посочен в рекламата.

Ако сте купили стока или услуга онлайн или извън магазин (по телефона, с поръчка по пощата, от амбулантен търговец), също така имате право да се откажете от покупката в рамките на 14 дни по каквато и да е причина и без да обяснявате защо.

Ако не сте сигурен кои правила се отнасят до вашата ситуация, можете да използвате и нашия инструмент за правата на потребителите, който ще ви помогне да разберете какви са правата ви, когато пазарувате в ЕС.

Повече информация за:

Гаранции за дефектни стоки

Безплатна 2-годишна гаранция за всички стоки

Винаги имате право на поне 2-годишна безплатна гаранция, независимо дали сте купили стоката онлайн, в магазин или с поръчка по пощата.

Тази 2-годишна гаранция е минимумът, на който имате право. Възможно e националните разпоредби във вашата страна да ви осигуряват допълнителна защита.

Ако стоки, закупени от вас в ЕС, се окажат дефектни или не изглеждат или не работят по начина, посочен в рекламата, продавачът трябва да ги поправи или замени безплатнода ви върне парите или да ви направи отстъпка.

Обикновено можете да поискате пълно или частично възстановяване на платената сума само когато не е възможно продуктът да бъде поправен или заменен.

Предупреждение

Нямате право на възстановяване на сумата, ако проблемът е незначителен — като например драскотина върху кутийка на CD.

Допълнителна гаранция (търговска гаранция)

Магазините или производителите често предлагат допълнителна търговска гаранция, която е включена в цената на продукта или се заплаща допълнително.

Тази гаранция може да ви осигури по-добра защита, но никога не може да замени или да намали минималната двегодишна гаранция, на която винаги имате право съгласно правилата на ЕС.

По подобен начин, ако даден магазин ви продава нов продукт по-евтино и твърди, че нямате гаранция, това означава само, че нямате никаква допълнителна защита. Винаги имате право на безплатна 2-годишна гаранция, ако се окаже, че продуктът е дефектен или не отговаря на рекламата.

Лична история

Срокът на вашата 2-годишна гаранция не може да бъде намален с търговска гаранция.

Карла си купува сешоар с 6-месечна гаранция на продавача. Когато след 8 месеца той се поврежда, тя го занася в магазина. Служителят в магазина ѝ казва, че гаранцията е изтекла и тя няма право да си получи парите обратно.

Карла правилно изтъква, че съгласно законодателството за защита на потребителите на ЕС тя има пълна двегодишна гаранция и че 6-месечната гаранция на продавача е само допълнителна услуга. От магазина се съгласяват да заменят сешоара.

Стоки втора употреба

Стоките втора употреба, които купувате от търговец, също са обхванати от минималната двегодишна гаранция. Стоките, закупени от частни лица, обаче не са обхванати.

В някои страни от ЕС, когато купувате стоки втора употреба, можете да се договорите с търговеца за гаранционен срок, по-кратък от 2 години. В същото време срокът не може да е по-кратък от 1 година и неговата продължителност трябва да е ясна по време на покупката.

Как можете да се възползвате от поправка, замяна или възстановяване на сумата

Двегодишният гаранционен срок започва да тече от момента на получаване на стоката. Ако стоката се повреди в рамките на тези 2 години, търговецът винаги трябва да ви предложи някакво решение. В някои страни от ЕС вие също така имате право да поискате от производителя да отстрани проблема.

  • Ако стоката се повреди през първите 6 месеца, се приема, че проблемът е съществувал, когато сте я получили, освен ако търговецът може да докаже обратното. Поради това имате право на безплатна поправка или замяна, или, ако това се окаже прекалено трудно или скъпо, може да ви предложат намаление на цената или да ви върнат парите.
  • Ако стоката се повреди след 6 месеца, пак имате право на безплатна поправка или замяна, на намаление на цената или на възстановяване на заплатената сума. Възможно е обаче да се наложи да докажете, че проблемът е съществувал, когато сте получили стоката.

Ако имате проблем с търговец може да ни потърсите, а ние ще защитим интересите ви!

Автор: Адвокат Иван Цветков

2 thoughts on “Защита на потребителя при дефектна стока

  1. Имах покупка на телевизор който се оказа дефектен и има черни точки. От магазинът не искат да го вземат и да ми върнат парите. Какво да правя?

    1. Здраейте,
      Кантората успешно е провела доказване и е съдействала за осъждане на големи верига магазини, при желание можем да съдействаме.
      Поздрави,
      адв. Иван Цветков

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

You may also like these

Тел: 0899912539